360 stopni dobrostanu – koło wellbeingu Benefit Systems

W jaki sposób pracodawca może zadbać o wellbeing pracowników, by mogli oni długofalowo poprawić jakość swojego życia?

360 stopni dobrostanu – koło wellbeingu Benefit Systems

Potrzeba kompleksowego dbania o dobrostan

W ostatnich latach określenia „holistyczny”, „kompleksowy” czy „całościowy” dobrostan robią zawrotną karierę. Zdajemy sobie sprawę, że na nasze samopoczucie wpływają dziesiątki, jeśli nie setki czynników. Dla każdego słowo „dobrostan” oznacza coś nieco innego. Nie ma jednego wzorca wellbeingu, ale jedno jest pewne – im lepsze samopoczucie pracowników poza pracą, tym większe także ich zaangażowanie i chęć do wykonywania obowiązków służbowych.

Dla pracowników w Polsce dobrostan niejedno ma imię. Dla większości z nich ważny jest wellbeing psychiczny, który stanowił 76% odpowiedzi w jednym z badań. Wellbeing społeczny, zawodowy, finansowy, fizyczny i intelektualny wskazało 65%-70% osób. 39% ankietowanych wybrało wellbeing związany ze środowiskiem, a 56% – z duchowością [1]. Jak widać, ile osób, tyle dobrostanów.

Na tak kompleksowe zagadnienie warto znaleźć kompleksowe rozwiązanie. Takie, które obejmie wszystkie sfery życia, wywołując tym samym swego rodzaju synergię dobrostanu, gdzie wszystkie aspekty są ze sobą połączone.

Nasze podejście do dobrostanu odzwierciedliliśmy w formie poniższego schematu – „koła wellbeingu”. Wewnętrzny krąg to elementy personalne, odnoszące się do indywidualnych potrzeb każdej osoby. Środkowy – nasze produkty, pomagające zadbać użytkownikowi o każdy z tych aspektów. Na zewnątrz z kolei znajdują się rozwiązania systemowe, które dostarczamy firmom dbającym o dobrostan pracowników.

To ważne w tym momencie, ponieważ aż 90% ankietowanych pracowników wskazało, że brak dbałości o ich dobrostan stanowi dla nich powód do szukania nowej pracy [2].

Koło wellbeingu

Aspekty wellbeingu ważne dla pracowników

Wyróżniliśmy sześć aspektów kluczowych dla poprawy dobrostanu każdego z nas. Są to obszary, które wymagają uwagi wszędzie tam, gdzie firma chce zmniejszyć poziom stresu wśród pracowników, podnieść poziom ich satysfakcji z życia, a także efektywność zespołu.

Zdrowie ogólne

W ostatnich latach firmy coraz częściej zaczęły dostrzegać, że każda złotówka przeznaczona na wspieranie zdrowia pracowników jest cenną inwestycją. Absencja chorobowa to bowiem każdorazowo koszty wykraczające dalece poza pensję pracownika (zwykle pojawia się potrzeba zastępstwa, przyuczania nowych osób, opłacenia nadgodzin). Brak absencji również nie oznacza, że pracodawca może spać spokojnie. Jak dowodzą badania, koszty obecności chorych pracowników w pracy mogą znacznie przewyższać koszty ich nieobecności. [3] W praktyce najbardziej opłacalnym podejściem jest więc zadbanie o zdrowie pracowników – zarówno prewencyjnie (kształtowanie zdrowych nawyków), jak i doraźnie (zapewnienie dostępu do szybkich konsultacji ze specjalistami). Profilaktyka zdrowotna przynosi realne korzyści w wielu aspektach – poczynając od komfortu życia bez bólu i dolegliwości, przez dłuższe zachowanie sprawności (również intelektualnej), aż po korzyści finansowe (mniej pieniędzy wydawanych na leki).

Odżywianie

Dieta to nie tylko kwestie estetyczne czy dążenie do określonej sylwetki. To także konkretne efekty dla firmy. Jak się okazuje, pracownicy regularnie jedzący zdrowe posiłki, osiągają aż o 25 proc. większą wydajność w pracy w porównaniu z osobami, które nie odżywiają się zdrowo [4]. Nic więc dziwnego, że zapewnienie pracownikom zarówno wiedzy w zakresie zdrowego żywienia, jak i np. dostępu do usług dietetyka, leży w interesie firmy.

Zdrowie psychiczne

Badanie przeprowadzone dla Benefit Systems w 2022 roku wykazało, że aż 48% pracowników oczekuje od pracodawców zwiększenia zaangażowania w zakresie wsparcia psychicznego [5]. W tym samym roku, zgodnie z raportem ZUS, z tytułu zaburzeń psychicznych wygenerowano aż 23,8 mln dni absencji [6]. Jak firma może sobie z tym poradzić? Między innymi właśnie poprzez zadbanie o szeroko pojęty wellbeing. Chodzi tu nie tylko o szkolenia czy kursy, ale też dostęp do indywidualnych, poufnych konsultacji ze specjalistami.

Rozwój

Rozwój zawodowy (w tym nauka języków) plasuje się na liście najbardziej pożądanych benefitów – tak zadeklarowało aż 65% ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Kantar dla Benefit Systems. Z kolei aż 51% zwróciło uwagę na szkolenia zawodowe online [5]. Firmy, które chcą całościowo podchodzić do dobrostanu pracowników, muszą brać to pod uwagę. Umożliwianie rozwoju to realny wyraz doceniania pracownika, budujący kompetencje i lepszą atmosferę pracy.

Finanse

Czasy niepewności ekonomicznej sprawiają, że firmy jeszcze uważniej przyglądają się nastrojom pracowników w tym zakresie. Przy czym warto pamiętać, że dobrostan finansowy nie sprowadza się jedynie do pensji. We wspomnianym już raporcie Benefit Systems, aż 61% zatrudnionych wskazało platformy kafeteryjne, odciążające domowy budżet, jako pożądany benefit [5].

Aktywność fizyczna

Większość pracowników przyznaje, że aktywność fizyczna sprzyja odreagowaniu stresu związanego z pracą – tak zadeklarowało aż 95% ankietowanych w badaniu Kantar dla Benefit Systems. 93% przyznało, że ruch ma pozytywny wpływ na pamięć i koncentrację, a 91% zauważyło, że sprzyja także kreatywnemu myśleniu [5]. Nic więc dziwnego, że firmy inwestują w ten obszar dobrostanu. Karta sportowa to już w zasadzie oczywisty benefit. Ale współczesny pracodawca może sięgnąć po znacznie więcej – od specjalistycznych kursów (stacjonarnych oraz online) dla swoich zespołów, po indywidualne konsultacje z trenerami personalnymi.

Jak zadbać o wellbeing pracowników?

Wprowadzenie w firmie rozwiązań poprawiających każdy z wymienionych wyżej aspektów wymaga ogromnego nakładu zasobów – ludzi, wiedzy, czasu, funduszy. W rezultacie wiele firm nie jest w stanie samodzielnie zadbać o wellbeing pracowników we właściwy, tj. kompleksowy sposób. Ponadto 66% ankietowanych pracowników chce elastyczności w wyborze różnorodnych usług związanych z benefitami. Z kolei 56% ceni dostępność benefitów w formule online [5]. Takim potrzebom należy sprostać systemowo.

Każdy z produktów Benefit Systems wspiera kilka elementów indywidualnego wellbeingu. Razem tworzą ekosystem, pozwalający zadbać o pełnię potrzeb wellbeingowych.

MultiSport – marka znana głównie jako dostarczyciel kultowej już karty sportowej. Wspiera aktywność fizyczną, a co za tym idzie – zdrowie czy prawidłowe odżywianie. Umożliwia użytkownikom korzystanie z wiedzy, dotyczącej nie tylko sportu, ale i szeroko pojętego zdrowego stylu życia – za pośrednictwem merytorycznych artykułów czy kursów Zaprojektuj Formę. Zapewnia dostęp do 40 różnych aktywności (oprócz znanych klubów fitness są to także np. taniec, ścianka wspinaczkowa czy basen). Pozwala korzystać z ponad 5000 obiektów w całej Polsce zgodnie z potrzebami użytkownika. Oferuje również szeroki wybór kart dodatkowych – dla dzieci, młodzieży i osób po 60. roku życia.

MultiLife – platforma, dzięki której pracownicy zyskują dostęp do personalizowanych programów rozwoju, aplikacji i usług związanych z wieloma aspektami dobrostanu, takimi jak zdrowie fizyczne, psychiczne, rozwój osobisty, odżywianie czy bezpieczeństwo finansowe. Dzięki MultiLife możliwe jest szybkie, zdalne skorzystanie z usług specjalistów (trenerów osobistych, psychologów, dietetyków, lekarzy, lektorów językowych i trenerów finansowych). Platforma umożliwia także rozwój osobisty poprzez eksperckie kursy oraz dostęp do e-booków i audiobooków (bestsellerów literatury popularnej i fachowej).

MyBenefit – trzeci filar całościowego podejścia do dobrostanu, tym razem w aspekcie bezpieczeństwa finansowego. Platforma posiada najszerszą ofertę świadczeń w module kafeteryjnym. Punkty przyznane przez pracodawcę można wydać na wydarzenia kulturalne, rozrywkę, podróże czy zakupy online oraz stacjonarne. Z kolei pracownikom działów HR MyBenefit zapewnia szereg digitalowych narzędzi do wspierania procesów (np. ankiety, e-learning, wnioski pracownicze, e-podpis itp.).

Dobrostan pod kontrolą

Zabezpieczenie rozwiązań, które pozwalają na kompleksowe podejście do dobrostanu to wciąż za mało, by faktycznie kontrolować tak złożony obszar. Dlatego Benefit Systems uzupełnia swoją ofertę usługami dla firm:

- wsparcie w opracowaniu strategii wellbeingowej,

- pomoc w przeprowadzeniu wewnętrznego audytu w tym zakresie,

- monitorowanie postępów i skuteczności działań wellbeingowych,

- zapewnia szyte na miarę, eksperckie wsparcie szkoleniowe.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym artykule „Jak dopasować strategię wellbeingową do potrzeb firmy?”. Przeczytasz w nim o kompleksowym podejściu do tego złożonego zagadnienia.

Bibliografia:

[1] IRCenter na zlecenie Benefit Systems, marzec 2022 r., Badanie CAWI, na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie N=600 pracujących Polakach w wieku 18-65 lat

[2] Raport Od fali odejść do fali zmian, Deloitte 2022

[3]https://www.ciop.pl/CIOPPortalWAR/appmanager/ciop/pl?_nfpb=true&_pageLabel=P30001831335539182278&html_tresc_root_id=300001810&html_tresc_id=300003928&html_klucz=19558&html_klucz_spis=

[4] https://zdrowie.pap.pl/dieta/dieta-ma-duzy-wplyw-na-wyniki-w-pracy

[5] https://biuroprasowe.benefitsystems.pl/215962-raport-benefit-systems-zmeczeni-obojetni-niezaangazowani-postpandemiczne-potrzeby-pracownikow

[6]https://www.zus.pl/documents/10182/39590/Absencja+chorobowa_raport_2022.pdf/d612968c-f02f-26b8-9ce2-0a03db382447?t=1682063395096